Vins i caves del Penedès

El vi dels vins
Vins i caves del Penedès

Diputació de Barcelona

Al bell mig de la depressió prelitoral catalana, amb les petites planes de la costa mediterrània a un cantó, i la serralada prelitoral a l’altre, amb un clima genuïnament mediterrani i unes terres profundes, ni molt arenoses ni massa argiloses, s’ubiquen, a l’Alt Penedès, més de 25.000 hectàrees de vinya que propicien l’elaboració de vins immillorables.

Les terres on s’assenten les vinyes permeten una bona permeabilitat i retenció de l’aigua de la pluja, que junt amb les característiques orogràfiques i climàtiques, les fan, una de les millors zones per produir vi. Hi predominen vins joves, amb grans qualitats aromàtiques. Els blancs són agradables, de graduació moderada, aroma i gust fi pel seu poc cos. S’elaboren amb vinyes Xarel·lo i Parellada, junt amb d’altres com Macabeu, Chardonnay i Riesling. Tenen una graduació alcohòlica del 9 % i el 13 % i es recomana consumir-los el mateix any de ser embotellats. Els rosats, amb una graduació del 10-13 %, són fragants i afruitats, i es recomana prendre’ls encara amb més rapidesa. Són notables els vins d’agulla, d’entre el 10 i el 13 %, que gaudeixen d’una aroma intensa i persistent i una gran anomenada. Pel que fa als negres, elaborats amb Garnatxa negra, Monastrell, Ull de llebre, Merlot o Cabernet Sauvignon, són suaus, complexos, elegants, sedosos i equilibrats, i milloren amb el pas del temps. La criança ha de tenir una durada mínima de sis mesos en els blancs, rosats i d’agulla, i de quinze mesos pels negres, amb una primera fase d’embotellament en roure, seguida d’una altra en ampolla.

On trobar-lo:
Sector: