La Fira de la Mongeta de Castellfollit del Boix arriba a la 6a edició

dimarts, 10 octubre, 2023

Aquest llegum, producte singular de la Xarxa Productes de la Terra, tornarà a omplir els carrers del municipi bagenc el diumenge 15 d’octubre.

La 6a edició de la Fira de la Mongeta de Castellfollit del Boix continua amb la seva intenció de promoure aquest llegum arreu del territori i alhora, de dinamitzar el municipi de la que n’és autòcton. La fira, enfocada a un públic familiar, es consolida amb la voluntat repetir l’èxit de les edicions anteriors.

Des de les deu del matí fins les dues del migdia, la mongeta de Castellfollit del Boix, producte singular de la Xarxa Productes de la Terra, serà el fil conductor i l’element aglutinador d’una fira que comptarà amb un mercat de productes agroalimentaris on es podran trobar mongetes, així com tota una varietat de productes artesans i locals. A més, la fira comptarà amb un sistema de tasts per tal que els i les visitants puguin degustar tant la mongeta com tota la resta de productes, i entre totes les persones assistents es sortejarà una panera amb productes locals.

A banda de les mongetes de l’Associació de Productors de Mongeta de Castellfollit del Boix, a la fira també s’hi trobarà vi del Celler Grau i Grau i del celler Entrebosc, mel de Ca la Melera, formatges de la Formatgeria La Brolla, porc ral de Ca la Pilar d’Avinyó, licors de Xarrup 6.5, el restaurant Ca l’Andorrà i l’artesania de Cal Sargantana i de Ceràmica Montserrat Riu, entre altres.

Per tal d’arrodonir l’experiència gastronòmica, també hi participarà el cuiner Jordi Llobet, de l’Espai Gastronòmic Jordi Llobet de Manresa, que oferirà un showcooking, un espectacle de cuina en directe en què ensenyarà receptes per a cuinar mongeta de Castellfollit del Boix.

Per altra banda, la programació també ofereix tot un seguit d’activitats per tal de fer gaudir tota la família. Per als més menuts de la casa, el conta-contes Santi Rovira portarà a la fira “En Clau de Sol”, un espectacle d’animació infantil, i la també hi haurà tallers de pintar cares i de fer xapes. També es realitzarà una demostració in situ per veure com es batien les mongetes en l’antiguitat i hi haurà un concert a càrrec de “De tu a tu”. A més, durant tota la jornada hi haurà una exposició de tractors clàssics i es projectarà el documental sobre la mongeta de Castellfollit del Boix “Llavors d’Or Blanc”.

Una varietat única per revaloritzar

La mongeta de Castellfollit del Boix és una varietat autòctona i originària d’aquest municipi i és alhora un dels 55 productes singulars catalogats per la Xarxa de Productes de la Terra. Aquesta distinció destaca les característiques úniques d’aquesta mongeta, distingint-la de la resta i arrelant-la al seu municipi.

Segons l’alcalde de Castellfollit del Boix, Celestí Rius, la fira no només “revaloritzarà la mongeta de Castellfollit del Boix a nivell gastronòmic i a nivell productiu”, sinó que també “servirà per promocionar el municipi de Castellfollit del Boix a través del seu producte més singular i identitari: la mongeta que li dona nom”.

La fira, impulsada des de l’Ajuntament de Castellfollit del Boix, compta amb la coordinació tècnica per part de la cooperativa de treball Raiels, ubicada a Solsona.