Sabors i colors d’estiu

dimecres, 10 juliol, 2019

Ja ha arribat el bon temps i amb ell, la temporada de “terrasseig”, gelats, sol i, en definitiva, estiu. Durant aquesta temporada que tenim ja a la cantonada, les fruites més acolorides com ara els préssecs, les cireres o les maduixes, omplen de color i sabor els nostres menús.

A la xarxa de productes de la terra, tenim productes de qualitat per abastir tot l’any però si ens centrem en la temporada de calor, ressalten productes com ara el préssec de secà d’Ordal, refrescant i amb una aroma intensa difícil de trobar en altres préssecs.  A més, com que es cultiva íntegrament en terreny de secà, la recol·lecció no es pot allargar gaire, centrant-se exclusivament en temporada d’estiu (la collita comença a principis de juny i finalitza pel 15 d’agost). Seguint amb el to grogós, les cireres d’en Roca, una variant provinent de la Catalunya Nord i l’Empordà que van introduir els germans Roca de professió minera ja fa més de 100 anys,  també consten com un producte local de temporada. Aquestes, tenen un gust que es balanceja entre la dolçor i l’acidesa, que és precisament una de les característiques que les fan tan especials. La seva textura es fina i el capoll verd i gruixut que contrasta amb el groc vermellós de la seva carn. Amb elles en podem fer confit per acompanyar un magret d’ànec o una sopa de cireres.

Seguint amb la paleta de colors llampants d’estiu, la ceba vigatana, de forma allargada i de gust dolç i intens, presenta un color violeta distintiu. Aquesta, és una de les millors varietats de ceba per escalivar. Conté diverses vitamines en petites quantitats on destaquen minerals com el sofre i el potassi, cosa que converteixen aquesta ceba en un aliment molt adequat pels diabètics, ja que el sofre regula, precisament, els nivells de sucre en sang.

L’estiu també és una bona època pel gra. Tant pels clàssics llegums com ara els cigrons i les mongetes, com per altres més innovadors com ara el blat forment. Aquest darrer va ser recuperat per un agricultor del Lluçanès, i es caracteritza per ser més digerible i d’una alta qualitat. El podem trobar en tota mena de pans (rústic, rodó, de crosta rossa i cruixent...), cervesa blanca o en forma de blat escairat, que és quan el gra està pelat.

Sense sortir de la comarca d’Osona, el cigró d’Oristà també s’ha guanyat un nom amb el pas dels anys. Sense ser especialment grans, aporten un sabor molt gustós i intens. Per mantenir aquesta alta qualitat es comercialitza en petites quantitats. La cocció d’aquesta variant és especialment ràpida i se’ls atribueix un gust superior i amb més matisos que altres varietats comercials. Conté hidrats de carboni en forma de midó, i si es combina amb cereals o verdures, esdevé una important font de proteïna vegetal. No obstant això, tampoc tenen competidor quan se’ls combina amb cansalada o s’utilitzen  com a ingredient per fer escudella de porc.

Un cigró encara més petit, és el cigronet de l’Anoia. Aquest menut cereal té una pell llisa, textura untuosa i gust delicat. L’han recuperat recentment i destaca de la resta de varietats de cigró principalment per dos actius. En primer lloc, la seva textura permet que no es desfaci durant la cocció i en segon lloc, la pela fina propicia una digestió més amable.

Finalment, no podem acabar la breu llista dels aliments de temporada de la xarxa de productes de la terra sense esmentar la mongeta de Castellfollit del boix, de textura fina i equilibrada. Aquest producte autòcton i originari del municipi bagenc de Castellfollit del Boix, destaca per la seva pell brillant i ferma i per una bona resistència a la cocció. Presenta un gust de blat de moro marcat i recorda lleugerament a la patata. S’utilitza sobretot per acompanyar la botifarra a la brasa, tot i que també queda de meravella quan se’n fa truita o guisada amb ceba i bolets. És una mongeta que s’ha adaptat molt bé des dels seus orígens (segle XVI) al sol de secà i al clima del Bages. La collita es realitza durant el temps de calor, tot i que a vegades s’allarga una mica més.

Així doncs, no hi ha excusa per omplir de creativitat les cuines de la demarcació de Barcelona. Amb aquest ventall de productes i colors, resulta pràcticament impossible estancar-se exclusivament a un únic gust o plat.

Bona entrada d’estiu i bon profit!