Omple la teva taula dels colors de primavera!

dimarts, 2 abril, 2019

Ja tenim aquí la primavera i, amb la seva arribada, les nostres taules s’omplen de color.

El bon temps sempre va de la mà de les collites de fruites i verdures més  delicades, acolorides i saboroses que omplen les cuines de les cases durant aquesta època de l’any.

Saber quins són els productes de temporada sempre va bé si busques la qualitat que poden oferir-te els productes de proximitat. Tenir coneixement de les fruites i hortalisses típiques del bon temps, et pot ajudar a dissenyar una dieta adequada, sostenible, equilibrada i rica en color i varietat. Per aquest motiu, des de la Xarxa Productes de la Terra, hem elaborat aquest llistat de productes de temporada, amb l’esperança que els seus colors i sabors aconsegueixin inspirar les teves receptes.

Com no és d’estranyar, entre les verdures del bon temps es troba el rei de qualsevol hort, el tomàquet. El podem trobar en diferents formes i colors segons el seu lloc d’origen.  El principal component del tomàquet és l’aigua i, per tant, el seu valor energètic és molt baix. Per altra banda, el contingut en sucres és lleugerament superior a la resta de verdures, fet que li atorga una certa dolçor.

Entre totes les espècies de tomàquets, tenim el del Bages, de gust lleugerament dolç i refrescant. És una varietat molt ben adaptada a la zona, uniforme de característiques i de grans dimensions, cosa que fa que aquesta espècie sigui idònia per posar en amanides o farcir.

El tomàquet pometa, considerat una de les joies gastronòmiques del Maresme, també pot ser el teu aliat indispensable per guarnir de color vermell intens les amanides de la teva  taula. És gustós, d’alta qualitat, arrodonit i no presenta cap taca ni solc.

Les terres del Vallès Oriental, han esdevingut des de sempre lloc de conreu de tomàquets. El sector de la pagesia ja fa un temps que incorpora de forma progressiva diferents varietats que compten amb gustos particulars de la seva terra de conreu, amb l’objectiu de conservar la biodiversitat d’aquest aliment. Alguns d’ells són el tomàquet Rosa Ple de Parets del Vallès, el Cor de Bou de Vacarisses o el tomàquet de Montserrat entre d’altres.

Sense canviar de color, la maduixa del Maresme amb un gust molt dolç i un punt d’acidesa, de textura carnosa i una aroma peculiar, es presenta com una altra opció saludable i exquisida d’acompanyar els teus àpats de primavera. Independentment de si les menges soles, amb un raig de llimona, amb sucre o, pels més llaminers, endolcides amb nata, faran que et llepis els dits!

Un altre fruit molt apreciat d’aquesta època de l’any, és la cirera d’en Roca. Aquestes cireres es diferencien de les més estàndard pel seu to groc pàl·lid, forma de cor rodó i un gust que compagina la dolçor i l’acidesa.

I de les fruites saltem als llegums, un altre grup d’aliments indispensable per qualsevol dieta equilibrada. Més entrada la calor, sobre el mes de juliol, apareixen també a les nostres taules la mongeta de Castellfollit del Boix. Aquesta, destaca per la seva textura fina i per la seva pell ferma i brillant. Tradicionalment s’ha utilitzat per acompanyar els àpats de brasa i botifarra, tan típics d’aquesta època de l’any. Tot i això, aquest producte també funciona amb truita i guisada amb ceba o bolets. La mongeta, igual que altres llegums com el cigró d’Oristà, és un aliment que conté hidrats de carboni complexos i aporta proteïnes.

El cigró, més petit i de gust intens, és fàcil de coure. Aquesta varietat d’Oristà, se li atribueix un gust superior, un alt valor energètic i una font de proteïna vegetal quan se’ls acompanya de verdures o cereals.

El premi a la verdura més dolça de la comarca se l’emporta el pèsol de Llavaneres. Se sembra durant el mes d’octubre tot i ser cultivat en els mesos més freds. A causa de la seva alçada que pot superar els dos metres, aquesta espècia no pot ser cultivada en hivernacles. Reduint, d’aquesta manera, la collita d’aquest producte.

Una altra variant del pèsol produïda en quantitats molt més reduïdes és el pèsol negre provinent de la Vall de Lord. Aquesta subespècie de tonalitats verdoses marrons i violetes, presenta un gust més profund i aromàtic. S’acostuma a guisar o saltejar amb carn de porc tot i que els cuiners més agosarats l’utilitzen també per innovar en les seves receptes.

I si parlem de colors, hem de parlar de la carabassa del ferro d’Osona. Aquesta variant tan apreciada a la seva zona, presenta un característic color taronja en el seu interior i sorprèn amb unes tonalitats més verdes i pàl·lides amb taques de color rovellat en el seu exterior. La seva carn suculenta fa que sigui idònia per menjar-la en qualsevol format: Estofada, sofregida, gratinada, bullida o en forma de crema.

Ja per acabar, la ceba vigatana ens ofereix el to violeta que necessitem per complementar la paleta de colors primaverals. De forma allargada, presenta un gust dolç i intens que la fan perfecte per escalivar.

La temporalitat d’aquests aliments de la xarxa ve marcada per l’època de l’any i per la situació geogràfica. No obstant això, cal recordar que no tots els hiverns fa el mateix fred ni tots els estius el sol pica amb la mateixa intensitat. La natura és viva i per aquest motiu és important que respectem els cicles i consumim els productes oportuns en cada època de l’any. Per a nosaltres és l’opció més saludable i també pel medi ambient.

A Catalunya tenim la sort d’abastir tot l’any amb aliments locals, singulars i de qualitat. Podem omplir el rebost en qualsevol època de l’any i, la primavera, és sense cap mena de dubte una de les temporades amb més color!