Assaboreix el Carnestoltes!

dimarts, 6 febrer, 2024

Per fi ha arribat la setmana de Carnestoltes! A part de les disfresses i els pregons satírics, la disbauxa del Carnaval també són els àpats copiosos. I és que tenim pel davant una setmana sencera per omplir la panxa abans de Dimecres de Cendra!

És per això que algunes poblacions catalanes programen esdeveniments gastronòmics per aquests dies. Aquí recollim alguns dels que tenen lloc a les poblacions de la província de Barcelona, molts d’ells amb productes de proximitat com els principals protagonistes.

Aquest dijous, 8 de febrer, és Dijous Llarder o el també anomenat Dijous Gras.

Aquest dia dona el tret de sortida a les festes de Carnestoltes i s’acostumen a menjar aliments tradicionals com la coca de llardons, la botifarra d’ou i la truita.

Així, un dels municipis que és ho celebra és Vic. Osona Cuina organitza un acte a la plaça major durant tot el dia. A les 8.30 h comença l’esmorzar, que va seguit d’un concurs de truites i del concurs del Dijous llarder, on tres personatges de la comarca respondran divertides preguntes sobre aquest dia. A les 13 h començarà el dinar i a les 19 h, després d’una taula dolça per a infants (18 h) començarà el sopar, que s’allargarà fins a les 22 h amb un concert.

Un altre esdeveniment gastronòmic que se celebra aquests dies són les xatonades. Aquest plat tradicional té origen a les comarques del Garraf i del Penedès, i la salsa típica acostuma a acompanyar una amanida d’escarola amb anxoves, tonyina i bacallà.

A Vilanova i la Geltrú, el Dijous Gras té dos protagonistes: el Xató, que es complementa amb les truites, la merenga i la coca de llardons per fer una Xatonada, i la Merengada, tant la de nens com la d’adults. A Sitges també celebren diverses xatonades populars a tres punts diferents de la localitat.

Festa de l’Arròs

El diumenge 11 de febrer, és la Festa de l’Arròs a Sant Fruitós de Bages. Aquest esdeveniment està declarat d’Interès Turístic per la Generalitat de Catalunya des de l’any 1995.

Té un origen medieval i anteriorment se celebrava per solidaritat envers els més pobres per poder fer front a l’abstinència durant la Quaresma. Actualment, durant aquest dia es duen a terme moltes activitats, com ara un concurs de fotografia a les xarxes socials, un concurs de pintura ràpida, un concurs de cuina d’arrossos i, per descomptat, el repartiment de les racions d’arròs per fer un dinar de germanor.

Festa de l’Escudella

El dimarts 13 de febrer diversos municipis celebren la Festa de l’Escudella: a Castellterçol, per exemple, es fa un esmorzar popular, diversos tallers temàtics i al migdia, es repartiran les racions de l’escudella que s’ha estat cuinant al centre de la vila, que es transforma en una enorme cuina per a l’ocasió. La festa també se celebra a altres municipis, com Bigues Sant Feliu de Codines.

Enterrament de la sardina

I per últim, però no menys important, l’últim dia de carnaval, Dimecres de Cendra, se celebra l’enterrament de Carnestoltes o també anomenat enterrament de la Sardina. Té lloc el 14 de febrer i, a partir de llavors, comença la Quaresma.

Són molts els municipis barcelonins que celebren aquest dia. Per exemple, a Pineda de Mar i a Pallejà fan una sardinada popular, a Premià de Mar i a Cerdanyola del Vallès fan una rua i a Mollet del Vallès, una processó.